Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer

mandag 6. desember 2010

Hjemmelaget julegavetips!

Kan du strikke rett og vrang?
Og har du en liten kveld å bruke?
Da har jeg et godt julegavetips.
Denne passer fint til penklær og er
usedvanlig enkel å strikke.
En liten jente skal få den av meg;)


Du trenger:
100 gram garn
(jeg brukte her en blanding av alpakka ,ull og silke)
Rundpinne nr 5.
Legg opp 60 masker.
Strikk ribb)2 rett og 2 vrang)10 cm.
Fortsett med ribb ,men forskyv ribben
med 1 maske for hver omgang
til arbeidet måler 20cm.
Strikk glattstrikk og fell slik:
1omg:# 2 rett sammen,1rett#
Gjenta fra #-#hele omg.
2 omg:rett
Gjenta disse 2 omg 1 gang.
Neste omg: 2 rett sammen hele omgang.
Klipp av tråden,trekk gjennom og fest den godt.

Den lyse luen fikk Maud av tanten til min mann.
Tusen takk tante Gerd Turid for oppskrift og lue!
De andre strikket jeg i helgen.
Har kjøpt nytt garn idag.
Verdens fineste lillafarge.Vent å se:)

God uke ønskes til alle som er innom!

-Maggi-

41 kommentarer:

  1. Hei hei!
    Jeg er tilbake!! :)
    Takk for at du har savnet meg, føles utrolig godt :)
    Nå gleder jeg meg til å kike på alle dine, som jeg vet fra før av, alltid herlige innlegg!
    Herlig å være tilbake!!
    Klem klem

    SvarSlett
  2. Hei! FLott blogg du har..Jeg strikker også luer... SKjønte ikke helt fellingen din... SKal du strikke glattstrikk de siste omgangene? SÅ var de # du rett sammen , 1rett# ??? Ha en fin adventstid. Klem Ragnhild

    SvarSlett
  3. Hei Ragnhild:)Det var en skrivefeil som er rettet nå.
    Det skal altså være 2 rett sammen.Ja det skal strikkes glattstrikk når du feller.God adventstid du også:)

    SvarSlett
  4. en nydelig lue!
    Takk for at du deler oppskrift!
    klem Igi

    SvarSlett
  5. Sånne har jeg strikket noen av også. Hele 5 faktisk. Morsomt med prosjekter en raskt ser enden på :-)

    SvarSlett
  6. utrolig fine luer. fine farger på alle disse... spent på den nye lilla fargen;)

    SvarSlett
  7. Den var fiiin! Takk for oppskrift! :)

    SvarSlett
  8. Så fine♥
    Hvilken størrelse er dette?

    Å hva mente du med å forskyve ribben?

    *blond* _:P

    Ha en fin kveld,
    Klem Jatte♥

    SvarSlett
  9. Jeg elsker disse luene. Har en selv. Fargene du har strikket dem i var nydelige!
    Ha en fin kveld
    Klem Tonje

    SvarSlett
  10. Så flotte! :-D Og så flink du er!

    Ha en fin kveld videre.
    Klem Jenny

    SvarSlett
  11. Skjønneste lua! Såååå fin, og så grei du er som deler oppskrift.
    Falt forresten helt for småtrollas nye sko i innlegget under her. ♥

    SvarSlett
  12. Oi, så fine luer!! :) Vet du navnet på det garnet du brukte? :) Kjempefin blogg!

    SvarSlett
  13. Fytti så fine de var! Du er jo litt av ei strikke-dama! Kjenne eg har veldig lyst å prøve, men er heilt skada i honda etter en bitteliten vest eg strikka for snart 2 mnd siden... Kipe greier!

    SvarSlett
  14. Utrolig kul lue! Nå har jeg fått den forrige luen du la ut oppskrift på og jeg er meget fornøyd!! :)

    SvarSlett
  15. Jeg strikket to av de i fjor- en til meg og en til min søster. Den har vært herlig å ha nå i desember :)
    Ha en fin kveld!
    K

    SvarSlett
  16. Så fine de var!!! Hva heter garne du brukte?`? Må prøves:))

    SvarSlett
  17. Æsj, jeg kan bare strikke rett...eller er det vrang?

    Flott hue da!

    SvarSlett
  18. Hei alle...Håper det er greit jeg svarer dere her inne.
    Garnet som er brukt er:Sulka fra Mirasol Peru.
    Ellers kan dere bruke alpakka å bruke dobbel tråd.
    Det garnet jeg kjøpte idag heter:puno fra rauma..
    Til jatte:Det sto kun en str på oppskriften.Passet faktisk nesten til meg men skal være til en 5åring.
    Skal lage en til en 1åring og tenker å legge opp 10 masker mindre...
    Forskyve ribben: for hver omgang forskyves maskene med en stk.Se på nærbilde av luen så vil du nok forstå det.
    Lykke til!

    SvarSlett
  19. Superfine! Takk for at du deler den fine oppskriften.

    SvarSlett
  20. Hei hei!
    Takk for tipset ang. sko :)
    Glemte helt å rose luene du har strikket, de var nydelige!! Skulle gjerne klart det jeg og, men har mine tvil!
    Lysestaken kjøpte jeg på "Troll i eske" på Maxi i Sandnes. Har masse fint i Lisbeth Dahl serien :)
    Snakkes :)

    SvarSlett
  21. Hei!
    For noen nydelige luer! Kanskje jeg skal tørre å prøve meg på en slik jeg også? Hvis rett og vrang er det eneste jeg trenger å kunne! (Det er det eneeste jeg kan!).

    Puta mi er kjøpt i Århus. Merket er Openmind, vet ikke om man får tak i det her.

    God uke til deg!

    SvarSlett
  22. Åhh, de var kjempefine!! Tar du imot bestilling? Jeg er håååpløs på strikking... *Sol*

    SvarSlett
  23. Knallfine luer, superfine:-), så kjekt at du deler oppskriften.
    Ha en fin tirsdag
    Hilde

    SvarSlett
  24. Til "sol":)Jeg tar ikke imot bestilling nei..Men dette klarer du;)

    SvarSlett
  25. Så fiiin!!!
    Denne skal jeg jammen prøve meg på! Strikket ei lue til meg selv, men etter å ha brukt den noen ganger er den altfor stor... Så nå tror jeg at jeg gir den til min bestemor istedenfor, siden hun har litt større hode enn meg:) Og da trenger jeg jo ei ny!
    Lurer på hvordan jeg skal rekke alt før jul... Spesielt siden jeg bruker kveldene på nettet og ikke på juleforberedelser:) Hihi!
    Nei, jeg får logge av og strikke litt på en leggvarmer som skal pakkes inn til jul!
    Ha en super kveld, søte!
    Klem!

    SvarSlett
  26. Så fine luer Maggi - takk for at du deler oppskriften!
    Håper du har en fin førjulstid,
    klem Hege.

    SvarSlett
  27. Kjære Dronning:)
    Har du et tips til hvordan en kan skape FRYD PAA JORD for andre i førjulstiden? Vi trenger inspirasjon - og det har du en del av:)
    Håper du tar utfordringen:)
    Klem

    SvarSlett
  28. For ei enormt kjekke lue å strikke! eg e i gang me nr 2 alerede selv om eg heller burde lest til eksamen..! men lager til voksen og da legger jeg opp på pinne 7 på vrangborden og øker til pinne 10 på mønsteret!! ble så fin så!!
    Takk igjen for oppskrift og en nydelig blogg!

    SvarSlett
  29. Næmmen..så kult. Tusen takk for at du deler oppskrift! Lua er jo kjeempefin jo :)
    Den kombinasjonen garn hørtes deilig ut å ha på seg også.
    Skal jammen se å få strikket ivertfall èn slik til minstemor på 3 år. Men du.. er 60 masker til en viss str. ? jeg tenker at mine store jenter på 10 og 11 også sikkert vil ha.. hvor mange masker tror du jeg må legge opp da??!
    Supert tips. Takk igjen Maggi:)
    God klem fra Line (som sitter og syr julestrømper etter bestilling om dagen;) )

    SvarSlett
  30. Hei!
    For en fin blogg du har!!! Visste ikke om den jeg!! :)
    Supersøt lue som skal strikkes før helga er omme....

    Mvh
    Tordis Sivertsen Lende
    (ble visst anonym jeg, fikk ikke til det der navnet i farten) ;)

    SvarSlett
  31. Hei Tordis!!!
    Du kan med fordel gå opp en str på pinne etter vrangbord.Da blir den mer fløffi:)

    SvarSlett
  32. Hei igjen!
    Jeg kunne tenkt meg å strikke denne luen, men i voksen størrelse. Hvor mange masker anbefaler du da? Knallfin og enkel lue, dette blir en fin overraskelse til svigermor i Danmark:)
    Takk for at du deler!
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  33. Fin lue! Måtte prøve meg på den! "Hverdagslivet": Jeg strikket nettopp en til meg. La opp 64 masker og den ble perfekt! Strikket ellers akkurat som mønsteret tilsier. Ser at jeg gjerne kunne laget den lenger.

    Hilsen Magnhild
    http://magnhildn.blogspot.com/

    SvarSlett
  34. Kjempefin lue! Denne skal jeg prøve meg på. Lurte på en ting, hvor får du laget de merkene du har satt på som viser at de er "dine"? Kom ikke på noe godt ord for dem. He he :=)

    Hilsen Kine

    SvarSlett
  35. Hei kine!!!
    http://www.minanamnband.se/
    Jeg fikk dem til bursdag derfor litt seint svar.Lykke til!

    SvarSlett
  36. Strikket til min 6 åring på pinne nr. 5 med garent Freestyle (ull). Den ble ALTFOR liten... Passer til en 1-2 åring... Hjelper det å øke maskeantall og pinnestørrelse?? Lua er så enkel og fin, så denne vil jeg få til:-)))

    SvarSlett
  37. Så tøffe luer! De skal jeg jammen prøve meg på :) klem

    SvarSlett
  38. Så tøffe. Utrolig fin blogg Maggi. Du er kreativ! klem fra meg

    SvarSlett
  39. Hei, kunne jeg få lov til å skrive oppskriften på lua min bloggside med link til deg? Mvh Lise Marie Løvik

    SvarSlett
  40. Strikker disse hvert år til ungene, meg selv og familien. takket være deg :)

    SvarSlett