Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer

lørdag 6. mars 2010

Har du et godt selvbilde?

Vi har vært på samlivskurs denne helgen.Mye nyttig og bra ble sagt.Men det er spesielt en ting jeg sitter igjen med.Det handlet om at barna våre skal få gode tanker om seg selv.Både for det de gjør og presterer men aller viktigst for den de er.Mye i vårt samfunn handler om å ha god selvtillit på hva man er flink til og mestrer.Gjennom å bygge god selvfølelse på hvem man er ,kan det være vanskelige perioder i livet blir letter å takle?Jeg er selv takknemlig for at jeg vokste opp med en god selvfølelse.Det er ikke alltid lett å vite hva som er riktig:)Jeg syns ordtaket under gir svar på mye:)

Selvfølelse:-hvem er vi
Selvtillit:-hva vi kan/gjør

-ubetinget kjærlighet danner grunnlaget for et godt selvbilde-

20 kommentarer:

  1. dette er sååå viktige ting!!
    sanne ord!!
    nå e det film her;)

    SvarSlett
  2. Så sant som det er sagt!
    Så lure dere er..å holde samlivet på stø kurs er viktig det ;)

    Klem,Line

    SvarSlett
  3. Til ettertanke, godt sagt!
    kos

    xxx

    SvarSlett
  4. Innsiktfullt og fint sagt! Så utrolig viktig.

    SvarSlett
  5. Kjempe viktige ting å tenke på!! Godt å komme på kurs og bli minnet om diverse ting!! Tror barna har godt av å høre at vi er glad i de uavhengig av hva de presterer!
    Fortsatt god helg!
    Klem Annette

    SvarSlett
  6. Jeg er så enig ! Veldig viktig for barna å høre at de er flinke og kan gjøre omtrent hva som helst bare viljen er der. Og ubetinget kjærlighet er et veldig godt utgangspunkt ! ♥ Jeg og min mann er totalt forskjellige når det gjelder selvbilde. Han sprudler over av selvtillit, og jeg har alltid vært den som ikke sier så mye, aldri rakk opp hånden på skolen og gjemte meg gjerne bort. Men vi begge har hatt samme ugangspunkt i et godt hjem. Alt kan ikke styres, men vi kan styre barna i riktig retning med masse kjærlighet, oppmuntring og ros ! ♥

    Nattaklem Anette

    SvarSlett
  7. Godt skrevet og veldig riktig! Så bra at dere har vært på samlivskurs, det høres veldig spennende ut. Kos deg siste del av helga.
    Klem Igi

    SvarSlett
  8. sant
    takk for kjekke stund i bryneheimen i går. koselige mennesker i et koselig hus
    ønsker dere en god søndag
    klem søs

    SvarSlett
  9. Så fint innlegg!
    Fornuftige ord, som det er fint å bli minnet om!
    Samlivskurs er nok noe vi alle hadde hatt godt av! Det er lett å glemme å ta vare på hverandre og forholdet i hverdagen.
    Her en dag leste jeg at en av de store forskjellene på forholdet du har til ektefelle / kjæreste og til venner og kollegaer er hvor høflig vi oppfører oss.
    De fleste av oss prøver å holde en ganske høflig tone til venner og kollegaer og vi ser litt mellom fingrene på småting som irriterer oss.
    Overfor den vi er gift med glemmer vi som regel å være høflige.
    Jeg vet iallfall at det er noe jeg selv kunne vært mye flinkere til!

    Håper du har en fin søndag:)

    SvarSlett
  10. Kloke ord!
    Jeg likte veldig godt strikkepinne etuiet. Tror kanskje jeg må ha meg et sånt. Takk for tipset!

    SvarSlett
  11. Så gøy å lese! Det er et tema jeg brenner mye for, og har jobbet mye med i jobbene mine. har skrevet litt om det på bloggen min og. Det er så viktig å være verdifull for den en er, ikke det en gjør. Det blir så slitsom hvis vi skal gjøre oss fortjent til alt. Til og med gjøre oss fortjent til å like oss selv. Gud skapte oss akkurat slik han ville ha oss, og Han fryder seg over oss!

    SvarSlett
  12. Du har fått en ny følger, gleder meg til å lese mer. Setter deg som link på bloggen min hvis det er ok?

    SvarSlett
  13. kjempe viktige ord! Samlivskurs kan eg og tenke meg å gå på ein gong. Godt å få litt påminningar innimellom :O)

    SvarSlett
  14. Så genialt det hørtes ut med et sånt "oppfriskningskurs" - det burde jammen meg nesten vært obligatorisk etter noen år :o)

    Ha en fin søndagskveld og kommende uke!

    SvarSlett
  15. Det er viktig å sette seg ned å tenke over det du skriver, viktige ord!

    Ha en fin kveld!!

    SvarSlett
  16. Viktige ting du poengterer.
    Skal gjøre mitt beste for at mine barn skal vokse opp med et godt selvbilde! :)

    SvarSlett
  17. Så spennende med kurs!!!...og så sant, så sant.
    Ha en fin kveld, nå har sola gått ned hos meg, så jeg kan slappe av i støvet og kose meg med barna- de er viktigst :-)

    SvarSlett
  18. godt budskap!! så enig. dette er tanker jeg prøver å sette ut i livet ift mine egne barn også. Dette er kjempeviktig! og av og til vanskelig - nettopp som du sier -. ift krav fra utenverdenen. Sånne tanker må da også være nyttig i parforholdet.
    takk for at du delte.
    Klem, Åpent hus.

    SvarSlett